نماز جماعت ، مقدمه وحدت صفوف و نزدیکى دلها و تقویت کننده روح اخوّت
است . نوعى حضور و غیاب بى تشریفات ، و بهترین راه شناسائى افراد است .
نمازجماعت ، بهترین ، بیشترین ، پاکترین وکم خرج ترین اجتماعات
دنیاست ونوعى دید وبازدید مجّانى وآگاهى از مشکلات و نیازهاى یکدیگر وزمینه ساز
تعاون اجتماعى بین آحاد مسلمین است .
نماز جماعت ، نشان دهنده قدرت مسلمین و الفت دلها و انسجام صفوف است .
تفرقه ها را مى زداید، بیم در دل دشمنان مى افکند، منافقان را ماءیوس
مى سازد، خار چشم بدخواهان است .
نماز جماعت ، نمایش حضور در صحنه وپیوند امام و امّت مى باشد.
در نماز جماعت ، افراد در یک صف قرار مى گیرند و امتیازات موهوم صنفى
، نژادى ، زبانى ، مالى و... کنار مى رود و صفا و صمیمیّت و نوعدوستى در دلها زنده
مى شود و مؤ منان ، با دیدار یکدیگر در صف عبادت ، احساس دل گرمى و قدرت و امید مى
کنند.
نماز جماعت ، عامل نظم و انضباط و وقت شناسى است .
روحیه فردگرایى و انزوا و گوشه گیرى را از بین مى برد و نوعى مبارزه
با غرور و خودخواهى را در بر دارد.
نماز جماعت ، وحدت در گفتار، جهت ، هدف و امام را مى آموزد و از آنجا که بایَد
پرهیزکارترین و لایق ترین اشخاص ، به امامت نماز بایستد، نوعى آموزش و الهام دهنده
علم و تقوا و عدالت است .
نماز جماعت ، کینه ها و کدورت ها و سوءظنّها را از میان مى برد و سطح
دانش و عبودیّت و خضوع را در جامعه اهل نماز، افزایش مى دهد.
به خاطر این همه آثار است که به نماز جماعت ، آن همه توصیه شده است .
حتى نابینایى وقتى از حضور پیامبر، اجازه خواست که به مسجد نیاید، آن حضرت فرمود:
از خانه تا مسجد، ریسمانى ببندد و به کمک آن ، خود را به نماز جماعت برساند. و نیز
نابینایانى که اجازه ترک شرکت در نماز خواستند، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله اجازه نفرمود.
از طرف دیگر، برخورد شدید نسبت به کسانى که به نماز جماعت اهمیّت نمى
دهند، نشان دیگرى بر اهمیّت و سازندگى آن است . در حدیث است که به چنان کسان ،
همسر ندهید و معرّف آنان نشوید.
منبع :کتاب پرتوى از اسرار
نماز
تالیف محسن قرائتى