بهترین عمل

بشتابید به سوی بهترین کارها

بهترین عمل

بشتابید به سوی بهترین کارها

وقت شناسى نماز 1

نماز صبح

وقت نماز صبح


نزدیک اذان صبح از طرف مشرق سفیده اى رو به بالا حرکت مى کند که آن را فجر اول (فجر کاذب ) مى گویند؛ موقعى که آن سفیده پهن شد،فجر دوم (فجر صادق ) و اول وقت نماز صبح است و آخر وقت نماز صبح موقعى است که آفتاب بیرون مى آید.
توضیح المسائل ، مساله 741


س - شبهایى که مهتاب تا صبح هست ، اگر کسى یقین کند که فجر صادق طالع شده ، آیا مى تواند نماز صبح را بخواند، یا باید صبر کند تاسفیدى صبح به طور محسوس آشکار شود و وظیفه او در امساک روزه ماه مبارک رمضان چگونه است و در صورتى که وقت نماز از اول آشکارشدن سفیدى باشد، در شبهاى ابرى یا در شهرستانهایى که روشنایى برق به حدى زیاد است که باید خیلى صبر کرد تا سفیدى آشکار شود،اگر به اندازه ده دقیقه از اول فجر صبر کند، بعد از ده دقیقه وقت نماز است یا نه ؟


ج - احتیاط لازم در شبهاى مهتاب آن است که صبر کند تا سفیده صبح در افق ظاهر شود و غلبه کند بر روشنایى مهتاب ، بلکه خالى از وجه نیست و این حکم در روشنى برق و شبهاى ابرى نیست و در روزه احتیاط کند و در شبهاى مهتاب اگر چه بعید نیست که لازم نباشد امساک قبل از آنچه ذکر شد. توضیح المسائل ، مساله 754


وقت فضیلت نماز صبح

 وقت فضیلت نماز صبح از اول طلوع صبح صادق است تا پیدا شدن سرخى طرف مشرق (حمره مشرقیه ) و در غیر این وقت تا قبل از طلوع آفتاب اگر نماز صبح خوانده شود،در وقت اجزا مى باشد، ولى مستحب است انسان نماز صبح را طورى بخواند که هوا هنوز خوب روشن نشده باشد.
عروة الوثقى ، اوقات الصلاة الیومیه ، مساله 10


منبع : احکام نماز  (وقت ‏شناسى، قبله‏ شناسى، و پوشش ) / محمد وحیدى

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد