بهترین عمل

بشتابید به سوی بهترین کارها

بهترین عمل

بشتابید به سوی بهترین کارها

نماز از دیدگاه امام سجاد(ع)

ابن دینار گفت : من در خدمت امام سجاد ( علیه السلام ) نشسته بودم که مردی وارد شد و بی ادبانه به امام ( علیه السلام ) گفت :

می دانی که چگونه نماز می خوانند ؟

  

ابن دینار گفت : من در خدمت امام سجاد ( علیه السلام ) نشسته بودم که مردی وارد شد و بی ادبانه به امام ( علیه السلام ) گفت :
می دانی که چگونه نماز می خوانند ؟
من قصد کردم که او را بزنم ، ولی امام مانع شد و فرمود :
صبر کن ای ابا جازم ! که عالمان بردبارند .
آن گاه روی مبارک به سؤال کننده کرد و فرمود :
بلی می دانم که چگونه نماز را به جای آورم .
سائل گفت : پیش از نماز چند چیز بر تو واجب است ؟
امام ( علیه السلام ) فرمود : هفت چیز : طهارت گرفتن ، پوشیدن عورت ، جای سجده پاک داشتن ، وقت شناختن و عددهای آن را دانستن و جامه را پاک ساختن و روی به سوی قبله کردن .
سائل گفت : به چه نیت از خانه بیرون می آیی ؟
ـ به نیت زیارت .
ـ به چه نیت به سجده می روی ؟
ـ به نیت عبادت .
ـ به چه نیت در نماز قیام می کنی ؟
ـ به نیت خدمت .
ـ این خدمت را چگونه نیت می کنی ؟
ـ به نیت عبودیت و اعتراف به وحدانیت او .
ـ با چه چیز رو به قبله می کنی ؟
ـ به سه فریضه و یک سنت . توجه به قبله و نیت و تکبیره الاحرام ، فریضه اند و دست برداشتن نزدیک گوش سنت است .
ـ برهان نماز چیست ؟
ـ نظر کردن در حال قیام به سجده گاه .
ـ تحریم نماز چیست ؟
ـ تکبیر .
ـ تحلیلش چیست ؟
ـ سلام .
ـ جوهرش چیست؟
ـ تعقیب .
ـ تمامیتش به چیست ؟
ـ صلوات بر محمد و آل محمد ( صلی الله علیه و آله )
ـ سبب قبولیش چیست ؟
ـ دوستی ما اهل بیت و دشمنی با دشمنان ما .
ـ برای هیچ کس ، حجتی نگذاشتی .
پس برخاست و این آیه را خواند :
« الله اعلم حیث یجعل رسالته » .
خدا می داند چه کسی را رسول خود قرار دهد . (1)

پی نوشت :

1. پرواز در ملکومت ، به نقل از : تفسیر اهل بیت .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد