بهترین عمل

بشتابید به سوی بهترین کارها

بهترین عمل

بشتابید به سوی بهترین کارها

دلایل حکم و فضیلت نماز براى زنان در خانه

دسته اى از روایات زنـان را از رفـتن به مسجد بازداشته اند ولى اکنون مى خواهیم بدانیم چرا روایات مى گویند خانه براى نماز زنان فضیلت بیشتر دارد؟ از کـتـاب هـاى روایـى و فـتـاواى بعضى از فقهاى شیعه و سنى استفاده مى شود که درخانه نماز خـوانـدن بـراى زنـان از نماز خواندن در مسجد فضیلت بیشتر دارد.

دسته اى از روایات زنـان را از رفـتن به مسجد بازداشته اند ولى اکنون مى خواهیم بدانیم چرا روایات مى گویند خانه براى نماز زنان فضیلت بیشتر دارد؟ از کـتـاب هـاى روایـى و فـتـاواى بعضى از فقهاى شیعه و سنى استفاده مى شود که درخانه نماز خـوانـدن بـراى زنـان از نماز خواندن در مسجد فضیلت بیشتر دارد.

اینک به تعدادى از این گونه روایات و فتاوا که مضمون همه آن ها یکى است دقت مى کنیم .

رسول خدا (ص ) فرمود: ((صلاة المراءة وحدها فی بیتها کفضل صلاتها فی الجمع خمسا و عشرین درجة )).

((بـه تـنـهـایـى و درخانه نماز خواندن زن مثل نماز در جمع است در حالى که 25 درجه فضیلت دارد)). باز از آن حضرت است : ((ان مـساجدالنساء البیوت , و صلاة المراءة فی بیتها افضل من صلاتها و صفتها وصلاتها فی صفتها اءفـضـل مـن صـلاتـهـا فـی صـحـن دارها و صلاتها فی صحن دارها اءفضل من صلاتها فی سطح بیتها)).

 ((بهترین مسجد زنان خانه است , و نماز در خانه برتر از نماز او در ایوان است , و نمازاو در ایوان برتر از نمازش در حیاط خانه اش است , و نماز او در حیاط خانه برتر ازنمازش برپشت بام خانه است )).

امام صادق (ع ) در این باره نیز فرمود: ((خیر مساجد نسائکم البیوت )).  ((بهترین مساجد براى زنان شما خانه ها است )).

 هم چنین امام صادق (ع ) فرمود: ((صـلاة الـمـراءة فـی مـخـدعـهـا افضل من صلاتها فی بیتها و صلاتها فی بیتها افضل من صلاتها فی الدار)).

 ((نماز زن در اطاق عقبى (پستو) برتر از نماز او در اطاق جلویى است و نماز او در اطاق نشیمن برتر از نمازش در خانه اش است )).

 ام سلمه از قول رسول خدا (ص ) مى گوید: ((خیر مساجد النساء قعر بیوتهن )).

 ((بهترین مساجد براى زنان اطاقهاى عقب خانه هاى آنان است )).

 رسول خدا (ص ) به حضرت على (ع ) فرمود: ((یا على ! لیس على النساء جمعة و لا جماعة و لا اذان و لا اقامة )).

اى على ! براى زنان نماز جمعه و جماعت و اذان و اقامه نیست )).

آیا رفتن به مسجد فقط براى مردان مشروع است یا براى زنان نیز جایز است ؟ در((نهایة الاحکام )) و ((کـشـف الالـتـبـاس )) این امر مختص مردان شمرده شده است , نه زنان ,چون به زنان دستور پـوشـش و پنهان شدن داده شده است .

و در حاشیه ((میسى )) آمده است : خواندن نماز در مسجد بـراى مـردان مـسـتحب است اما استحباب نماز در خانه براى زنان به طور مطلق ثابت است .

و در ((مـجمع البرهان )) در خبر یونس بن ضبیان آمده :فضیلت رفتن به مسجد براى مردان ثابت است نـه براى زنان .

همان طورى که مشهور بین فقها هم همین است .

و علامه در ((تذکرة )) مى گوید: رفتن زنان به مسجد مکروه است .

ودر ((دروس )) مى گوید: براى زنان رفتن به مساجد مستحب اسـت , مـثـل مردان , اگرچه خانه براى زنان افضل است , خصوصا براى زنان جوان .

و در ((نفلیه )) آمـده اسـت : نـمـاز زن بـایـددر خـانه اش برپا شود.

و علامه در ((ذکرى )) مى گوید: نماز زن در خـانـه اش افضل از مسجداست .

و شهید اول و دوم در ((لمعه )) و ((روضه )) مى گویند: بهتر این است که بگوییم مسجدبراى غیر زنان است یا این حکم به طور مطلق جارى است .

بنابراین که خانه براى زنان درحکم مسجد باشد.

و شهید اول و ثانى نیز در معناى ((مسجدالمراءة بیتها)) گفته اند: یعنى نماز خواندن زنان در خانه افضل از رفتن آن ها به مسجد است یا به این معنا است که فضیلت نماز زنان در خانه مثل مسجد است و نیازى به رفتن به مسجدنیست .

صاحب ((مفتاح الکرامه )) بعد از نقل اقوال مى گوید: ((کـسـى که بحث احکام جماعت , اوقات , مباحث حیض , استحاضه و غیر آن ها را تتبع کند برایش روشـن مى شود که اصحاب قائل به شرعیت رفتن زنان به مسجد هستند.

بنابراین , سزاوار است در خصوص این موضوع دقت شود)). شهید ثانى در لمعه آورده است : ((والافـضـل الـمـسـجد لغیرالمراءة او مطلقا بناء على اطلاق المسجد على بیتها بالنسبة الیها... و مـسجد المراءة بیتها بمعنى اءن صلاتها فیه اءفضل من خروجها الى المسجد اوبمعنى کون صلاتها فیه کالمسجد فی الفضیلة فلا تفتقر الى طلبهابالخروج )). ((بـهـتـر آن اسـت کـه رفـتن به مسجد براى غیر زنان است یا این که بگوییم : خانه به طورمطلق ((مـسـجـد)) زن اسـت .

و معناى این که مسجد زن , خانه او است این است که نماز درخانه اش از رفـتـن او بـه مـسـجد برتر است یا به این معنا که اقامه نماز در خانه در فضیلت ,مثل مسجد است ونیازى به رفتن او به مسجد نیست )). مرحوم سید محمد کاظم طباطبائى (قدس ) در کتاب عروة الوثقى آورده است : ((صلاة المراءة فی بیتها افضل من صلاتها فی المسجد)).  ((نماز زن در خانه بهتر از نماز او در مسجد است )).

 حضرت امام خمینى (قدس ) در تحریرالوسیله آورده است : ((والافضل للنساء الصلاة فی بیوتهن , والافضل بیت المخدوع )).((براى زن ها نماز خواندن در خانه بلکه در صندوق خانه و اطاق عقب بهتراست )).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد