X
تبلیغات
رایتل
دعای عظم البلا
تاریخ : پنج‌شنبه 24 آذر 1390 | 07:34 ب.ظ | نویسنده : میلاد منصوربستانی

روزى که ابراهیم فرزند رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم وفات کرده بود سه سنّت جارى شده است ، یکى این که آفتاب منکسف شد، مردم گفتند: چون فرزند رسول خدا وفات کرده است آفتاب منکسف شده است . رسول خدا به منبر رفت و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: اى مردم آفتاب وماه دو آیت الهى اند که به امر او سیر مى کنند و مطیع فرمان اویند، به ممات و حیات کسى منکسف نمى شوند. پس هرگاه انکساف ماه یا آفتاب روى داد نماز بخوانید، سپس از منبر فرود آمد و با مردم صلاة کسوف به جاى آورد.

روزى که ابراهیم فرزند رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم وفات کرده بود سه سنّت جارى شده است ، یکى این که آفتاب منکسف شد، مردم گفتند: چون فرزند رسول خدا وفات کرده است آفتاب منکسف شده است . رسول خدا به منبر رفت و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: اى مردم آفتاب وماه دو آیت الهى اند که به امر او سیر مى کنند و مطیع فرمان اویند، به ممات و حیات کسى منکسف نمى شوند. پس هرگاه انکساف ماه یا آفتاب روى داد نماز بخوانید، سپس از منبر فرود آمد و با مردم صلاة کسوف به جاى آورد.

منطق شریعت این گونه است که متن علم و صرف حقیقت است . یک حرف گزاف در دین الهى راه ندارد. و نفى کسوف شمس و قمر به موت و حیات کسى خود از اعظم آیات نبوّت و دلیل صدق آن حضرت است .

آن سه سنّت که در حدیث آمده است ، در مرآة العقول گوید: احدى السنن وجوب الصلوة للکسوف ، و الثانیة عدم وجوب الصلوة و لا رجحانها على الطفل قبل اءن یصلّى ، و الثالثة عدم نزول الوالد فى قبر الولد یعنى یکى از آن سه سنت وجوب صلاة کسوف است . و دوم عدم وجوب و رجحان صلاة کسوف بر طفلى که هنوز نماز بر او واجب نشده است . و سوم عدم نزول والد در قبر والد (که کراهت دارد پدر فرزندش را به خاک بسپارد).


منبع : کتاب  داستانهاى عارفانه در آثار (علامه حسن زاده آملى)

نویسنده عباس عزیزى



  • خرید بک لینک
  • بلاگ اسکای