در این زمینه ، احادیث بسیارى نقل شده که در اینجا مجال پرداختن به آنهانیست .
رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله نماز جمعه را حج مساکین دانسته و آنرا موجب آمرزش گناهان شمرده است .
نماز جمعه ، نمایش وحدت و قدرت مسلمانان و میعاد نمازگزاران مؤ من
است
.
رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در آغاز هجرت ، وقتى به مدینه رسید، اوّلین نماز جمعه را براى مردم
بپا داشت و این اجتماع شکوهمند و سازنده را پایه گذارى کرد.
این نماز، بعد سیاسى و حکومتى دارد. خطیب و امام جمعه ، یا حاکم
مسلمین است ، یا کسى که از طرف رهبرى ، به این سمت منصوب شده است . برکات و آثار
سازنده تربیتى و اجتماعى این عبادت سیاسى بسیار است ، که به چند نمونه اشاره مى شود:
چرا که همه ، از هر جا، در یک مجمع و مصلاّ گرد مى آیند و با رنگ ها و نژادهاى مختلف کنار هم مى نشینند. آنچه در نماز جماعت بود، به مراتب بیشتر و قوى تر در نماز جمعه ، این تجمّع هفتگى مسلمانان وجود دارد.
2- تشکّل نیروهاى اسلام
این عبادت ، به نوعى مسلمانان را بر محور عبادت و نماز، تکشّل و
یکپارچگى مى بخشد و مایه ارعاب دشمنان اسلام و خنثى شدن توطئه هاى تفرقه افکنانه و
شایعه هاى آنان است .
به مقتضاى مطالب آگاهى بخشى که در خطبه هاى جمعه بیان مى شود، مردم از مسائل سیاسى کشور خود و جهان با خبر مى شوند و با آشنایى به وظایف اجتماعى خویش ، در صحنه اجتماع حضور بیشتر مى یابند.
این نیز از آثار نماز جمعه است که قطره هاى پراکنده افراد انسانى را در یک اقیانوس ، گرد مى آورد و همه با ارتباط متقابل و شناسایى هم ، روحیه اجتماعى پیدا مى کنند و انزوا و فردگرایى از بین مى رود.
سنگر نماز جمعه ، بهترین جاى دعوت مردم به بسیج شدن براى جهاد و دفاع و حلّ مشکلات اجتماعى و یارى رسانى به دیگران است . این قدرت عظیم مردمى که در نماز جمعه متجلّى مى شود، همواره مورد توجّه بوده و در صدر اسلام نیز، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و امیرالمؤ منین علیه السلام از مساجد و پس از خطبه ها، افراد را بسیج کرده و به جبهه هاى جهاد، مى فرستادند.
و بسیارى آثار دیگر.
منبع :کتاب پرتوى از اسرار
نماز
تالیف محسن قرائتى