X
تبلیغات
رایتل
دعای عظم البلا
تاریخ : پنج‌شنبه 17 آذر 1390 | 10:05 ق.ظ | نویسنده : میلاد منصوربستانی
تنها راه نجات انسان از نابسامانى هاى فکرى و پوچى و بیهودگى و ناامیدى ، توسل به دین و یافتن ایمانى مذهبى است که از طریق وحى در اختیار انسان قرار گرفته و ریشه در علم لایزال خداوندى دارد.

تنها راه نجات انسان از نابسامانى هاى فکرى و پوچى و بیهودگى و ناامیدى ، توسل به دین و یافتن ایمانى مذهبى است که از طریق وحى در اختیار انسان قرار گرفته و ریشه در علم لایزال خداوندى دارد.


در بیان عظمت و اهمیت نماز چه بیانى رساتر و چه تعبیرى گویاتر از این که بگوییم نماز، ستون و پایه و اساس همه ادیان الهى و مذاهب آسمانى است . نماز، لاینفک و اصل محورى در تمامى ادیان محسوب مى گردد و در همه آن ها داراى برجسته ترین و اصلى ترین جایگاه مى باشد

البته باید توجه داشت که منظور از نماز، انعکاس نیازهاى آدمى و ارتباط روح و جان انسان با سرچشمه اصلى و معنوى آن است که مى تواند قالب هاى مختلف و اشکال گوناگونى به خود بگیرد که براى نمونه ، نماز در دین اسلام ، شکل نمادین متعارف امروز دین را به صورت قالبى ویژه و مشخص به خود اختصاص داده است .
در اسلام ، نماز پس از اصول دین از مهم ترین واجبات و اولین رکن از ارکان پنج گانه شریعت محسوب مى گردد، که اصل آن در ابتداى بعثت ، در مکه بر پیامبر نازل شد و و کیفیت و چگونگى آن ، چنان که متعارف است در شب معراج ، نازل گردیده است . آیه 78 سوره اسرا، وجوب نمازهاى پنج گانه و وقت آن ها را بیان مى نماید.
قرآن کریم ، نماز را پس از ایمان به خدا مطرح مى نماید تا اهمیت موضوع را به وضوح آشکار نماید، به طور نمونه : الذین یؤ منون بالغیب و یقیمون الصلوة و یا آن که قل لعبادى الذین آمنوا یقیمون اصلوة و نیز در جاى دیگرى مى فرماید: انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلوة هم چنین خداوند در قرآن بارها و بارها به وصف نماز مى پردازد و آن را به زیبایى مى ستاید. آن را رمز رستگارى انسان مى شمارد (اعلى / 15 و 14) و براى اصلاح جامعه لازمش مى داند (اعراف / 170) انسان را به کمک گرفتن از صبر و نماز فرا مى خواند (بقره / 45 و 46) نماز را یاد خدا معرفى مى نماید (طه / 14) و حال آن که با یاد خدا دل ها آرام و قرار مى یابد (رعد / 28) انسان را به مخالفت از نماز دعوت مى کند (مؤ منون / 9) و نمازگزاران را توصیه به نماز جماعت مى نماید (بقره / 43) نماز جمعه را مطرح مى فرماید (جمعه / 9) و نماز را به عنوان پاک کننده بدى ها مى شمارد (هود / 114) که حضرت على علیه السلام به نقل از پیامبر این آیه را امید بخش ترین آیه معرفی مى نامد. هم چنین خداوند نماز را باز دارنده از زشتى و گناه معرفى مى کند و مى فرماید ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنکر (عنکبوت / 45) و باز در بسیارى دیگر از آیات قرآن به بحث پیرامون نماز مى پردازد


در احادیث و روایات و نظریات و گفته هاى پیامبر اسلام و ائمه اطهار نیز نماز جایگاهى برجسته و نقشى ارزنده دارد که نشان از موقعیت بسیار مهم و حیاتى آن در ارتباط با دین و ایمان دارد، تا جایى که پیامبر آن را مرز بین مسلمانى و کفر مى شمارد (پیاامبر فرمودند : فاصله میان اسلام و کفر جز این نیست که شخصى نماز را عمدا ترک کند و یا از روى سستى آن را به جا نیاورد.) و نور چشم خود مى نامد (1)و کسى را که نماز را سبک بشمارد از امت خویش نمى داند (2) و در زیباترین و رساترین تعبیر، نماز را ستون دین مى نامد (3) و نیز مى فرماید: شیطان در هراس از مؤ من به سر مى برد، تا زمانى که متوجه نمازهاى پنج گانه است ، ولى آن گاه که نماز را ضایع کرد، شیطان جرات مى یابد و او را گناهان بزرگ ، آلوده مى سازد.(4
)

در ارشاد القلوب آمده است : در یکى از روزهاى جنگ صفین که جنگ و کشتار به اوج خود رسیده بود ابن عباس دید که على علیه السلام بین دو لشکر ایستاده و به آسمان نگاه مى کند، گفت : این چه وقت نماز است که جنگ در اوج شدت است ؟! فرمود: مگر ما به چه هدف با اینها مى جنگیم ؟ ما به حساب نماز و برقرار ماندن نماز مشغول جنگ هستیم

هم چنین در بحار  از على علیه السلام نقل شده است که : اگر نمازگذار مى دانست که در حال نماز چه رحمتى از سوى پروردگار او را فرا مى گیرد هرگز راضى نمى شد سر از سجده بردارد

امام صادق علیه السلام نیز درباره نماز مى فرماید: کسى که نماز را بدون عذر ترک کند کافر است . (5) و یا در جاى دیگرى مى گوید: نماز گرامى ترین و محبوب ترین اعمال نزد خداوند و آخرین سفارش انبیاست . (6).

 

در هر حال با توجه به مطالبى که به اختصار به آن ها اشاره شد: بدان که نماز، ستون دین مسلمانى است و بنیاد دین است و پیشرو همه عبادت ها و هر که این پنج فریضه به شرط خویش و به وقت (خود) به جاى آورد، عهدى است با حق تعالى که در امان و حمایت آن باشد و چون از گناهان بزرگ  دست بازداشت ، هر گناه دیگر که بر وى رود، این نماز کفارت آن باشد


1 - فروع کافى ، ج 5، ص 321.
2- وسایل ، ج 3، ص 15، فروع ، ج 1، ص 74.
3-وسایل ، ج 3 ص 22، فروع ، ج 1، ص 73.
4- وسایل ، ج 3، ص 81، عیون / 197.

5- وسایل ، ج 3، ص 81، عیون / 197.
6- من لا یحضر، ج 1، باب فضل الصلاة / 638



  • خرید بک لینک
  • بلاگ اسکای